1. Tosefta, Berachot, 2.14 (1st cent. CE - 2nd cent. CE) Tagged with subjects: •judah, heave-offering, separated by minor •minor, heave-offering separated by •yose, heave-offering, separated by minor Found in books: Avery-Peck (1981), The priestly gift in Mishnah: a study of tractate Terumot, 34 2.14. "הרי שהיה עומד בשדה ערום או [שהיה] עושה מלאכתו ערום הרי זה מכסה את עצמו בתבן ובקש ובכל דבר וקורא אף על פי שאמרו אין שבחו של אדם להיות יושב ערום זה מכסה עצמו בתבן ובקש ובכל דבר וקורא אע\"פ שאמרו כשברא הקב\"ה את האדם לא בראו ערום שנא' (איוב לח) בשומי ענן לבושו וערפל חתולתו ענן לבושו זה השפיר וערפל [תחולתו] זה השליא הרי שהיתה מטפחת של בגד ושל עור חגורה לו על מתניו הרי זה קורא בין כך ובין כך לא יתפלל עד שיכסה לבו.", | |
|
2. Tosefta, Terumot, 1.1-1.5, 3.1-3.2 (1st cent. CE - 2nd cent. CE) Tagged with subjects: •yose, heave-offering, separated by minor •judah, heave-offering, separated by minor •minor, heave-offering separated by Found in books: Avery-Peck (1981), The priestly gift in Mishnah: a study of tractate Terumot, 33, 34, 35, 37, 38 1.1. "פועלים שתרמו את הבור אין תרומתן תרומה ואם היה בור קטן ואחרים משתמשין בו תרומתן תרומה.", 1.1. "רבי יהודה אומר חרש שתרם תרומתו תרומה אמר ר' יהודה מעשה בבניו של ר' יוחנן בן גודגדה שהיו חרשים והיו כל הטהרות שבירושלים נעשות על גבם אמרו לו משם ראיה טהרות אין צריכות מחשבה ונעשות על גב חרש שוטה וקטן תרומות ומעשרות צריכות מחשבה ר' יצחק אומר משום ר' אליעזר תרומת חרש לא תצא לחולין מפני שהוא ספק יש בו דעת ספק אין בו דעת כיצד עושין בית דין ממנין לו אפוטרופוס והוא תורם והם מקיימין על ידיו רבן שמעון בן גמליאל אומר איזהו חרש [כל] שהיה חרש מתחלתו אבל פקח שנתחרש הוא תורם והן מקיימין על ידיו.", 1.2. "שומע ואינו מדבר זה הוא אלם מדבר ואינו שומע זה הוא חרש זה וזה הרי הן כפקח לכל דבר.", 1.3. "איזהו שוטה היוצא יחידי בלילה והלן בבית הקברות [ומקרע] את כסותו והמאבד את מה שנותנים לו פעמים שוטה ופעמים חלים [זה הכלל] כל זמן שהוא שוטה הרי הוא כשוטה לכל דבר חלים הרי הוא כפקח לכל דבר.", 1.4. "ר' יהודה אומר קטן שהניחו אביו במקשה [הוא] תורם ואביו מקיים על ידו תרומתו תרומה אמרו לו לא הוא שתרם אלא אביו שאימן אחריו.", 1.5. "כיצד תורם את שאינו שלו הרי שירד לתוך שדה חבירו וליקט ותרם שלא ברשות אם חושש משום גזל אין תרומתו תרומה ואם אינו חושש משום גזל תרומתו תרומה כיצד ידוע אם חושש משום גזל אם לאו הרי שבא בעה\"ב ומצאו ואמר לו כלך אצל יפות נמצאו יפות אינו חושש משום גזל [ואם לאו הרי זה חושש משום גזל] ואם היה בעה\"ב מלקט ומוסיף עליהן בין כך ובין כך אינו חושש משום גזל.", 3.1. "מאימתי תורמין את הגורן משתעקר האלה צבר מקצת הגורן תורם מן הצבור על שאינו צבור.", 3.1. "מפני מה אמרו אלם לא יתרום מפני שאין יכול לברך מפני מה אמרו סומא לא יתרום מפני שאין יכול לבור את היפה מן הרע מפני מה אמרו שיכור לא יתרום מפני שאין בו דעת אע\"פ שאמרו שיכור מקחו מקח וממכרו ממכר מתנתו מתנה ונדרו נדר הקדשו הקדש עבר עבירה שחייב עליה [חטאת] מחייבין אותו סקילה [מחייבין אותו] כללו של דבר שיכור הרי הוא כפקח לכל [דבר] מפני מה אמרו בעל קרי לא יתרום מפני שאינו יכול לברך מפני מה אמרו ערום לא יתרום מפני שאינו יכול לברך אבל מכסה את עצמו בתבן ובקש ובכל דבר ומברך." 3.2. "היה הולך להפריש תרומה ומעשר ראשון ומעשר עני מאימתי מברך עליהן משהפרישן הפרישן אם עתיד לקרות להם שם אין בהן קדושה עד שיקרא להם שם ואם אין עתיד לקרות להם שם כיון שהפרישן נתקדשו.", | 1.1. "R. Yehuda says: One who is deaf who sets aside terumah - his terumah is a [valid] terumah. R. Yehuda told a story of the sons of R. Yocha b. Godgeda who were deaf, and all of the purity rules of Jerusalem were taken care of by them. They said to him regarding that proof, that the purity rules do not require thought, and [thus] they are taken care of by those who are deaf, insane, or minors, [but] terumah and tithes require thought. R. Yitzhak says in the name of R. Elezar: The terumah of one who is deaf should not go out as profane, because there is doubt – perhaps he has knowledge, perhaps he does not have knowledge. How [should] they treat him? The court [should] assign him guardians, [so that when] he sets aside terumah they confirm for him [that he has done it correctly]. R. Simon b. Gamliel says: Who is considered to be deaf? Everyone who was deaf from his birth [is considered to be deaf], but one who [initially] is sensible and becomes deaf, he writes and they provide confirmation. " 1.2. "One who hears and does not speak – he is mute. One who speaks and does not hear – he is deaf. And in both cases regard him as one who is sensible in all respects. ", 1.3. "Who is considered to be insane? One who goes out alone at night, and one who stays overnight in the cemetery, and one who tears his chair, and one who destroys things that people give to him. [For one who is] sometimes insane, sometimes sane, this is the general rule: Whenever he is insane, regard him as someone who is insane in all respects, and [whenever he is] sane, regard him as someone who is sensible in all respects.", 1.4. "R. Yehuda says: A minor whose father places him in a cucumber field – [when] he sets aside terumah and his father speaks on his behalf, his terumah is a [valid] terumah. They said: It is not he [the minor] who sets aside terumah, but rather his father who confirms his act.", 1.5. "How could someone set aside as terumah something that does not belong to him? He could go down to the middle of his neighbor’s field and glean and set aside terumah while not being in poverty. If they consider it robbery, his terumah is not a [valid] terumah, but if not, his terumah is a [valid] terumah. How could one know if it were considered robbery or not? The case when the master of the house comes out and finds him, and says to him: ‘Cut it out!’ with pleasantries – if there were pleasantries it is not considered robbery, but if not, regard it to be considered robbery. If the master of the house had harvested and added to it, in either case it is not considered robbery.", |
|
3. Mishnah, Berachot, 3.4 (1st cent. CE - 3rd cent. CE) Tagged with subjects: •judah, heave-offering, separated by minor •minor, heave-offering separated by •yose, heave-offering, separated by minor Found in books: Avery-Peck (1981), The priestly gift in Mishnah: a study of tractate Terumot, 34 3.4. "בַּעַל קֶרִי מְהַרְהֵר בְּלִבּוֹ וְאֵינוֹ מְבָרֵךְ, לֹא לְפָנֶיהָ וְלֹא לְאַחֲרֶיהָ. וְעַל הַמָּזוֹן מְבָרֵךְ לְאַחֲרָיו, וְאֵינוֹ מְבָרֵךְ לְפָנָיו. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, מְבָרֵךְ לִפְנֵיהֶם וּלְאַחֲרֵיהֶם: \n", | 3.4. "One who has had a seminal emission utters the words [of the Shema] in his heart and he doesn’t say a blessing, neither before nor after. Over food he says a blessing afterwards, but not the blessing before. Rabbi Judah says: he blesses both before them and after them.", |
|
4. Mishnah, Kilayim, 7.4 (1st cent. CE - 3rd cent. CE) Tagged with subjects: •minor, heave-offering separated by Found in books: Avery-Peck (1981), The priestly gift in Mishnah: a study of tractate Terumot, 32 7.4. "הַמְסַכֵּךְ אֶת גַּפְנוֹ עַל גַּבֵּי תְבוּאָתוֹ שֶׁל חֲבֵרוֹ, הֲרֵי זֶה קִדֵּשׁ, וְחַיָּב בְּאַחֲרָיוּתוֹ. רַבִּי יוֹסֵי וְרַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמְרִים, אֵין אָדָם מְקַדֵּשׁ דָּבָר שֶׁאֵינוֹ שֶׁלּוֹ: \n", | 7.4. "One who causes his vine to overhang his fellow’s grain, behold he has caused the grain to be prohibited and he is responsible for it. Rabbi Yose and Rabbi Shimon say: a person does not prohibit [as kilayim] that which is not his own.", |
|
5. Mishnah, Megillah, 2.4 (1st cent. CE - 3rd cent. CE) Tagged with subjects: •minor, heave-offering separated by Found in books: Avery-Peck (1981), The priestly gift in Mishnah: a study of tractate Terumot, 33 2.4. "הַכֹּל כְּשֵׁרִין לִקְרוֹת אֶת הַמְּגִלָּה, חוּץ מֵחֵרֵשׁ, שׁוֹטֶה, וְקָטָן. רַבִּי יְהוּדָה מַכְשִׁיר בְּקָטָן. אֵין קוֹרִין אֶת הַמְּגִלָּה, וְלֹא מָלִין, וְלֹא טוֹבְלִין, וְלֹא מַזִּין, וְכֵן שׁוֹמֶרֶת יוֹם כְּנֶגֶד יוֹם לֹא תִטְבֹּל, עַד שֶׁתָּנֵץ הַחַמָּה. וְכֻלָּן שֶׁעָשׂוּ מִשֶּׁעָלָה עַמּוּד הַשַּׁחַר, כָּשֵׁר:" | 2.4. "All are qualified to read the Megillah except a deaf person, an idiot and a minor. Rabbi Judah qualifies a minor. They do not read the Megillah, nor circumcise, nor go to the mikveh, nor sprinkling [purificatory waters], and similarly a woman keeping day for day should not take a ritual bath until the sun has risen. But if any of these things is done after dawn, it is valid." |
|
6. Mishnah, Niddah, 6.11 (1st cent. CE - 3rd cent. CE) Tagged with subjects: •judah, heave-offering, separated by minor •minor, heave-offering separated by •yose, heave-offering, separated by minor Found in books: Avery-Peck (1981), The priestly gift in Mishnah: a study of tractate Terumot, 34 6.11. "תִּינוֹקֶת שֶׁהֵבִיאָה שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת, אוֹ חוֹלֶצֶת אוֹ מִתְיַבֶּמֶת, וְחַיֶּבֶת בְּכָל מִצְוֹת הָאֲמוּרוֹת בַּתּוֹרָה. וְכֵן תִּינוֹק שֶׁהֵבִיא שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת, חַיָּב בְּכָל מִצְוֹת הָאֲמוּרוֹת בַּתּוֹרָה. וְרָאוּי לִהְיוֹת בֵּן סוֹרֵר וּמוֹרֶה, מִשֶּׁיָּבִיא שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת עַד שֶׁיַּקִּיף זָקָן, הַתַּחְתּוֹן וְלֹא הָעֶלְיוֹן, אֶלָּא שֶׁדִּבְּרוּ חֲכָמִים בְּלָשׁוֹן נְקִיָּה. תִּינוֹקֶת שֶׁהֵבִיאָה שְׁתֵּי שְׂעָרוֹת, אֵינָהּ יְכוֹלָה לְמָאֵן. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, עַד שֶׁיִּרְבֶּה הַשָּׁחֹר: \n", | 6.11. "If a girl has grown two pubic hairs she may perform either halitzah or contract levirate marriage, and she is obligated in all the commandments in the Torah. So too if a boy has grown two pubic hairs, he is obligated in all of the commandments in the Torah. He is fit to become a wayward and rebellious son from the time he has grown two hairs until the time when his beard forms a circle. This refers to the lower, and not to the upper one, but the sages spoke using a euphemism. A girl who has grown two hairs may no longer refuse the marriage. Rabbi Judah says: [she may refuse] until the black [hairs] predominate.", |
|
7. Mishnah, Terumot, 1.6, 3.9 (1st cent. CE - 3rd cent. CE) Tagged with subjects: •minor, heave-offering separated by Found in books: Avery-Peck (1981), The priestly gift in Mishnah: a study of tractate Terumot, 31, 32 1.6. "חֲמִשָּׁה לֹא יִתְרֹמוּ, וְאִם תָּרְמוּ, תְּרוּמָתָן תְּרוּמָה. הָאִלֵּם, וְהַשִּׁכּוֹר, וְהֶעָרוֹם, וְהַסּוּמָא, וּבַעַל קֶרִי. לֹא יִתְרֹמוּ, וְאִם תָּרְמוּ, תְּרוּמָתָן תְּרוּמָה: \n", 3.9. "הַנָּכְרִי וְהַכּוּתִי, תְּרוּמָתָן תְּרוּמָה, וּמַעַשְׂרוֹתֵיהֶן מַעֲשֵׂר, וְהֶקְדֵּשָׁן הֶקְדֵּשׁ. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, אֵין לַנָּכְרִי כֶּרֶם רְבָעִי. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, יֶשׁ לוֹ. תְּרוּמַת הַנָּכְרִי מְדַמַּעַת, וְחַיָּבִין עָלֶיהָ חֹמֶשׁ. וְרַבִּי שִׁמְעוֹן פּוֹטֵר: \n", | 1.6. "Five may not give terumah, but if they do, their terumah is terumah.A mute person; A drunken person; One who is naked; A blind person; Or one who has had a seminal emission. They may not give terumah, but if they do their terumah is valid.", 3.9. "Terumah given by a non-Jew or a Samaritan is terumah and their tithes are tithes and their dedications [to the Temple] are dedications. Rabbi Judah says: the law of the vineyard in the fourth year is not applicable to a non-Jew. But the sages say: it is. The terumah of a non-Jew renders [produce into which it falls] medumma and [one who eats it unwittingly] is obligated [to pay back an extra] fifth. But Rabbi Shimon exempts it.", |
|
8. Babylonian Talmud, Berachot, 15 (3rd cent. CE - 6th cent. CE) Tagged with subjects: •judah, heave-offering, separated by minor •minor, heave-offering separated by •yose, heave-offering, separated by minor Found in books: Avery-Peck (1981), The priestly gift in Mishnah: a study of tractate Terumot, 34 |